Százhalombatta - Régészeti park
VEKOP- 7.3.4-17 Kulturális intézmények a köznevelés eredményességért pályázat
2019. október 15-én, kedden, egy gyönyörű őszi napon, 9 órakor két busszal indult 4 pedagógusa és 67 tanulója iskolánknak Százhalombattára, a Régészeti Parkba. Már vártak bennünket a park bejáratánál, és a park egyik közeli rétjére irányítottak minket. Itt pokrócokat kaptunk, amire ráülhettek a gyerekek addig, amíg a múzeumpedagógus felvázolta a délelőtt programját, és a következő két óra terve mindenki előtt kirajzolódott. A négy osztály (5.a, 5.t, 6.a, 6.t) négy különböző helyszínen tevékenykedett, és forgószínpad-szerűen cseréltünk feladatot, pedagógust és helyszínt.
Nekünk (6.a osztály) az első helyszínen egy nagyon lelkes pedagógus mutatta meg, hogy rézdrótból egy egyszerű célszerszámmal hogyan tudunk nyakláncot és gyűrűt készíteni. Minden gyermeknek jutott eszköz, és nemsokára együtt tekertük, ütögettük, formáltuk az ékszereket, melyet mindenki meg is tarthatott.
A második helyszínen poncoltunk, mely azt jelenti, hogy egy kis rézlapra egy un. poncoló-ceruzával és fakalapáccsal lyukakat ütögettünk, mely a végén egy állatot formázott ki.
A harmadik állomáson bementünk egy halomsírba, ahol egy kisfimet láthattunk a kb. 2700 évvel ezelőtti temetkezési szokásokról illetve a sírban elhelyezett tárgyak jelentéséről.
Végül megkóstolhattunk a 800 fokra felfűtött kemencében (5. kép) sült kenyeret, mely leginkább a gyros pitájára emlékeztetett. Választhattunk, hogy baracklekvárral vagy tejföllel kérjük. Nagyon finom volt.
Miután mind a négy osztály körbeért a négy programon, ismét a réten találkoztunk, ahol egy rövid tízórai után kezdetét vette az 'Őskori élő monopoly'.
A csapatok voltak a 'bábuk', a Régészeti Park a játéktábla. A pénzt babszemek helyettesítették. Voltak gyerekek, akik 'szekerek' és voltak, akik 'rablók' szerepét játszották. A park különböző pontjain különféle feladatokért járt a babszem, és az elkövetkező fél órában mi, osztályfőnökök, csak azt láttuk, hogy lelkes gyerekcsapatok futnak fel és alá. A játék végén a megszerzett babokat karkötőre, bőrből készült medálra vagy képeslapra lehetett cserélni.
A program nagyon szervezetten zajlott, érződött az átgondolt szervezés és pedagógiai szakértelem, mellyel a múzeumpedagógusok magyaráztak, motiváltak, tevékenykedtettek és értékelték a gyermekeket. Köszönjük a Matrica Múzeumnak, hogy iskolánk tanulói is részt vehettek ebben a pályázatban. Összességében egy nagyon hasznos és érdekes délelőttöt tölthettünk a Régészeti Parkban, ahonnan tárgyi emlékekkel, tele hassal, és megmozgatott tagokkal jöhettünk haza.
Falus Eszter